dijous, de desembre 21, 2006

La justícia

El concepte de justícia, juntament amb el de llibertat, és, probablement, el més difícil de descriure. Requereix, a més, d'un consens entre corrents de pensament que no s'assolirà mai de la vida ja que és un terme que, a diferència d'altres, se sol argumentar partint del concepte en sí en comptes de tractar el terme com una lògica conseqüència del raonament. Des del meu punt de vista, cada vegada veig més viable l'opció de considerar que no existeix allò que és o no és just sinó allò que ens interessa o no. M'explico, des del punt de vista racional, tant se'ns hauria de fotre, a nosaltres, si estem o no actuant d'una manera justa. És just allò que és èticament correcte? Potser sí, però digues tu què és èticament correcte i que no, és clar. És just el que és equitatiu? I tant que no, perquè això ens condueix al robinhoodisme de robar als uns per a donar-ho als altres sense preguntar abans si hi ha mèrits o no. Per variar, apareixerà en aquest humil escrit, de la mateixa manera que sempre apareix en qualsevol discussió sobre la justícia, el teòric John Rawls. Aquest pensador americà proposa, com a ideal de justícia, aquella situació que s'assoliria després d'una negociació en què totes les parts se situessin rere el vel de la ignorància, és a dir, que no sabessin quin seria el seu rol a posteriori. Tot i que molt atractiva, aquesta idea em suscita molts dubtes. En primer lloc oposo certes reticències al fet que sigui possible realitzar aquest exercici intel·lectual d'imaginar-se rere el teòric vel, en segon lloc, aquí ja estaríem parlant d'una situació negociada i dirigida que no tindria gaire a veure amb una justícia natural establerta. És justa la situació assolida amb la negociació? Bé, jo no ho sé, perquè no hem acabat ben bé de resoldre quin és el significat intrínsec del propi concepte de justícia. S'accepten suggerències, naturalment.

4 Comments:

Anonymous Anònim said...

És difícil, molt difícil. L'explicació de Rawl és molt maca i teòricament i ideològicament correcte. Però no m'imagino a Julian Muñoz fent tota aquesta perafernàlia en el "Caso Malaya" o com se digui.

Així doncs, com a justícia, jo entenc que és allò que dicta la veritat en sí. La veritat és justa.

No se si et valdrà.

12/21/2006 1:59 a. m.  
Anonymous Anònim said...

"La veritat és justa."

Explica'm aquesta frase perquè no l'acabo d'entendre.

Si es veritat que jo mato, aleshores es just que jo mati?

12/21/2006 12:32 p. m.  
Blogger Fr said...

Benvolgut Raül
Ja que cites a Rawls, del que hem parlat sovint, jo m'inclinaria per dir que justícia és imparcialitat (que no vol dir neutralitat), fair play, procediments i regles del joc que tothom acceptaria sino sabés quin paper li tocaria jugar. Però aixó no pot ser mai resultat d'una negociació sino d'una argumentació. Ho explica Elster: a la negociació cada part defensa les seves preferències auto-interessades, l'argumentació , en canvi, suposa un compromís amb la imparcialitat.El model argumentatiu més elaborat en teoria politica és el de la democracia deliberativa.

12/21/2006 1:38 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Alberto, amb el concepte de que la veritat és justa em referia a quelcom molt més senzill.

Quan qualsevol jurat/advocat/jutge investiga un cas li sol mancar part de la "veritat" del que va seucceir.

Si tu mates, el jurat/advocat/jutge està amb un 0% de veritat ja que li manquen proves i el fet de saber-ho per certesa.

Així doncs, amb el concepte de que la veritat és justa, em referia a que si un jurat/advocat/jutge està amb un 100% de veritat, serà just.

és un cas molt teòric i,de fet, acte seguti d'escriure-ho vem estar-ho parlant amb en Raül. El concepte justícia és massa difícil d'interpretar com a definició.

Jo li deia al Raül que, la veritat de la que parlava mai s'acaba de tenir i que per això es sol utilitzar un mètode de consens (jurat format per vàries persones) o bé segons imparcialitat (tant jutge com jurat).

Espero que l'aclaració hagi servit d'alguna cosa tot i que ja et dic que no pretenia, ni molt menys, ser l'home que definís justícia.

Ara bé, òbviament no em referia al comentari que tu feies encara que entenc el dubte.

12/23/2006 3:20 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home