dijous, de març 22, 2007

Jesucrist

Crec que a aquestes alçades ja no és cap sorpresa per ningú que si tingués una religió seria la jueva, que si tingués que escollir em quedaria amb la Torà, que si hi ha un país que m’agrada és Israel, que no és cap sorpresa per ningú que moltes vegades no digui hola sinó shalom. Avui voldria tornar a parlar de Jesucrist, voldria suggerir, de nou, que a mi no em sembla cap Salvador. Crec en la seva figura, fins i tot crec que va existir, i que, més o menys, la seva vida fou com ens l’han contat. El que no entenc, però, és per què morir a la Creu és salvar la humanitat, no sé quin tipus de lliçó era la que ens volia donar amb aquell martiri. Respecto profundament Jesús i els que el consideren el seu Messies, perquè va dur la fe i l’esperança, a mi no em sembla que la vida de Jesús de Natzaret fora una vida que ens hagi de donar aquesta fe. La fe en una vida després de la mort? Molt abans altres cultures ja hi creien. Veig més Jesús com un profeta, com un emissari de Yahvé a la terra, com una nova referència pel poble jueu, però no com el seu Salvador. Estic convençut que Jesucrist va ser una bona persona, una persona il·luminada per alguna llum que no era l’habitual, imagino Jesucrist com una icona local amb projecció internacional, si em permeteu la frivolitat. Potser sí que va donar esperança i va ajudar a aixecar els ànims de la seva comunitat en temps difícils, però en això segurament no fou l’únic encara que fos ell qui transcendí. Quanta gent moria crucificada diàriament en la Palestina romana? Quants són avui recordats? Capricis de la història i de la casualitat. Respecto Jesús, admiro la seva tasca i, naturalment, respecto tot aquell qui li tingui fe, però la meva fe va en altres sentits i crec que el Salvador dels fills d’Israel encara ara està per arribar. Haurem de continuar esperant.

4 Comments:

Blogger Guillem Casas said...

Recordo un article teu fa ben poc parlant del mateix. Evitant repetir-me, només afegiré unes paraules que robo a la Maria Vila i que és del més encertat quant a la religió que he llegit últimament i que en Moré ha escollit per a descriure-la:

"El Déu que diuen que no és el mateix per a tu que per a mi, sabem que no hi ha cap diferència i que totes les pregàries van exactament al mateix lloc."

Aquesta frase, aparentment senzilla, és tot el què jo crec sobre les religions. Al cap i a lafí, tu creus en el mateix Déu que jo. Si vols, Jesús no és el Salvador... d'acord, i què? Tu mateix dius que és un exemple per a tothom. I si no va ni existir? I si tota la Biblia va ser creada per uns Virgili, Horaci, Sòcrates o Plató anomenats Mateu, Marc, Lluc i Joan i uns quants narradors dels documents inclosos i no inclosos de l'Antic Testament?

Que potser -com diu el nostre profeta particular. la fe no serà recompensada al cap i a la fi? Oi tant que ho serà!

3/22/2007 12:18 a. m.  
Anonymous Anònim said...

La figura de Jesucrist no és un tema que puguis falsejar d'aquesta manera tant feliç com sovint fem...

3/22/2007 12:44 a. m.  
Anonymous Anònim said...

A la meva àvia aquest Jesús ( el seu propi i subjectiu Jesús) l’ajuda a despertar-se cada dia. La veritat, és que m’és completament igual si va multiplicar peixos, va fer volar ocells de paper o va ressuscitar a morts. M’és ben igual. Però el fet que després de més de 2000 anys la mort d’un home en una creu encara mogui mars i muntanyes, és a dir, que creï aquesta fe per seguir endavant per tants i tants homes ja justifica la seva importància.
En fi, que l’home és feble! Necessitem déus carnals en qui emmirallar-nos. Persones idealitzades, encara que siguin falsos miratges, per seguir-los.
En els temps que corren anem faltats de déus i si els pocs que tenim els degollem a la primera de canvi, qui il•luminarà les nostres vides? Qui ens guiarà, si no tenim punts de referència al difuminat horitzó?
No en tenim prou en saber que els Reis són els pares i que el món de Disney no existeix, que cal que uns senyors es dediquin a assassinar sense cap mena de pietat els ídols que ens han fet créixer? Jo no parlaré del vostre profeta (bàsicament perquè no en sé ni un borrall) però, per exemple, si Amstrong es va dopar o no es va dopar m’és completament igual! En el que ens hem de fixar és en l’instin de superació de l’americà que va vèncer un càncer i va continuar sobre la bici com si res no hagués passat.
Al capdavall, anem faltats de fars en l’immens mar de dubtes que naveguem. Si els pocs “déus mortals” que ens queden els matem/despatxem sense contemplacions acabarem vivint en un món de fantasmes on als déus , als fantasmes i als freakes els farem combregar del mateix plat
En fi, no sé ben bé què coi he volgut dir però per avui ja he vomitat prou

www.guillemcarol.cat

3/22/2007 9:41 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Parlaré de la meva experiència, que no és més vàlida que cap altra, però si que he tingut la sort de viure el judaisme de prop.

Vaig estar sortint amb una noia jueva durant gairebé dos anys. Era de família ortodoxa i encara que no em convidaven a totes les festes sí que vaig poder presenciar alguna celabració religiosa en motiu d'un parell de casoris que hi va haver en la seva família. Recordo sentir-me molt humil i quan escoltava a la gent cantar les pregaries del Torah en hebreu i fer tots aquells rituals i gestos era com traslladar-me 4.000 anys enrera, i era conscient que en el fons allò era l'orígen de la nostra civilització. Sempre he tingut simpatia per la comunitat jueva, i tenir la oportunitat de viure-la de prop em va despertar encara més fascinació i admiració.

Malgrat tot, mai vaig ser acceptat per la família i els seus pares sempre em van mirar amb recel. I això no ho dic pas amb cap mena de rencor. Al principi em va costar d'entendre, però amb el temps he acabat comprenent la seva postura.

Un dia ella va marxar de vacances a Israel amb els seus pares i quan va tornar em va dir que no la fes triar entre jo i la seva família. Allà ja vaig veure clar que la nostra història no tenia futur (la família és molt important en el judaisme), que el nostre amor no podria vèncer més de 4 mil-lennis d’hisòria i que jo mai seria acceptat (et pots convertir, que costa, i tot i així mai t'acabaran de considerar un dels seus; i ben fet que fan). La relació va anar deteriorant-se i mig any després ho vam deixar.

El judaisme no és només una religió. De fet, el judaisme no entén de religions, ètnies o cultures. O ets jueu, o no he ets. És una manera d'entendre la vida i el tret identitari més important del qui ho és. La meva xicota, abans que anglesa era jueva. I el mateix passa amb tots els jueus d'arreu del món. Així com els catalans depenem d’un espai geogràfic per donar sentit a la nostra existència (a banda de la llengua i la història), els jueus no el necessiten pas. Els jueus podrien (i de fet han pogut) viure sense l'Estat d'Israel, que en el fons no és més que un deute pendent que tenia la humanitat amb el judaisme, després de tanta putada i barbaritat que els hi hem fet.

I entenc que vulguin guardar el seus secrets i la seva 'puresa' com un tresor. Cristians i musulmans no som més que jueus renegats i ells són com una mena de guardians de la veritat. I els hem putejat tant (no m'estranya que no es refiin dels jueus 'reconvertits') que històricament ja han après que el millor que poden fer es desconfiar del món i que només podran salvar-se i ajudar-se ells mateixos (una lliçó que ja va sent hora que aprenguem els catalans).

Vaig entendre que podré admirar-los, podré simpatitzar amb ells, em fascinaran i serem amics, però mai seré un d'ells. I tu tampoc.

3/22/2007 5:28 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home