dimarts, de maig 08, 2007

Per aes et libram

És un matí calorós de l’any 66 a.C, un sol de justícia colpeja de ple el Fòrum de l’esplendorosa ciutat de Roma. Tenim, d’una banda, Tici, vestit amb una capa i sostenint una vara de bronze entre les mans. De l’altra, Caius, equipat amb una balança inservible. Observant l’escena, cinc testimonis, tots ells ciutadans romans i púbers, que han de donar fe que tot rutlla correctament. Tici, vara en mà, fa una passa al front i proclama que ell és el propietari de l’esclau Esticus per legitimació del ius civile i que ara el compra per ares et libram. Immediatament, colpeja amb la vara la balança que el pobre Caius sosté estoicament. Esticus és seguidament canviat per la vara de metall. Tot aquest show –altrament conegut com mancipatio- realitzat sota una calor de ca l’ample i mentre d’altres treballen, resulta que únicament és l’escenificació necessària per a que Caius pugui regalar l’esclau Esticus al seu amic Tici, amb motiu del seu casament amb Minerva. No m’estranya que Roma es col·lapsés amb les invasions germàniques, tan ocupats com eren en fer aquestes performances tan eficients. Resulta que la propietat no es transmetia entre qui feia lliurava i qui rebia si no era després d’haver-se disfressat i haver fet servir durant una estona un llenguatge ben arcaic. Com ho veus, dos paios disfressats i cinc més que s’ho miren de ben a prop, fent veure que fan una compra-venda quan, en realitat, tan sols fan una donació. “Compro per aes et libram!” Què collons has de comprar, si t’ho estan regalant? Vols dir que no les fem, encara, aquestes ximpleries? I si anéssim per feina? Una mica, és aquesta moral de la pompa i les formalitats ineludibles. També es podria solucionar amb un contracte, però per a què, si podem perdre el temps fent rucades.

5 Comments:

Blogger Guillem Casas said...

Jaja! Tots hem llegit l'Asterix de petits i el seu bon amic Obelix sempre deia allò de: Són bojos aquests romans!

Bé doncs, una mostra més de que el bo de l'Obelix tenia la raó! Jeje!

I ja més seriosament, sí, perdem molt de temps en bajanades i aquestes mencionades "performances". Com diria Pujolet: Això no serveix per res!

5/08/2007 2:16 a. m.  
Blogger Moré said...

Mira , no hi estic d'acord. Sí que serveix, l'essència de la civilització està precisament en l'adequació de l'ètica i l'estètica. Per a mi l'ideal de civilització no és el món romà, ni el seu dret, però això és una altra discussió.

Ens has descrit somerament el tipus de contracte de Nexum, en el que les deutes no suposaven esclavitud i solametn comprometien els bens del deutor.

En una altra ordre de coses, la que plantejes com un regal de noces no és un regal. És també una forma de testament, una donació en vida, el testant vent el seu patrimoni en profit de l'adquirent -familiae emptor- que fa el paper d'hereu.
Aquesta mena de testaments tenen variants perfeccionades amb intermediaris -però això seria una altra classe de dret romà- I com a tot testament necessita de testimonis, i encara que no ens has explicat la cerimònia després de l'emperador Justinià, ja que es van passar de cinc testimonis a set.

5/08/2007 10:16 a. m.  
Blogger Odalric said...

1.- La legitimitat sempre és necessària.

2.- Gairebé m'ha semblat que defenses el relativisme...

5/08/2007 1:35 p. m.  
Anonymous Anònim said...

i on collons és el pretor!? XDDDD

5/08/2007 10:59 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Molt bó! Ja veus quin acte tan poc útil i tan inconnexe amb la realitat. Tici, Caius i Esticus no hi podien faltar XD

Salut!

5/12/2007 7:00 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home