dijous, de setembre 07, 2006

Trobar el camí

Hom ha de trobar el seu camí i és normal que es perdi i s'equivoqui abans d'encetar el sender correcte. Em recordo ara fa uns anys, molt més jove i inconscient, al bell mig del Passeig de Gràcia manifestant-me contra la guerra de l'Irak sense saber ben bé perquè, només amb aquella sensació de bullici, de necessitat d'estar allà on fos l'espurna. Ara veig que fou un error compartir espai, que no consignes ni intenció, amb gent que era capaç d'alegrar-se de la caiguda del World Trade Center anys enrera. A Catalunya, amb 14 anys, és molt difícil no esdevenir un cadell dels corrents progressistes d'esquerres, és molt complicat no acabar pensant que la pau s'aconsegueix picant cassoles als balcons. Tot i així em venen a la memòria detalls que mostren que les tendències són moltes vegades latents i que el cal és una empenta que les mostri i un temps per formar-les. Un dia plantaren un arbre per la tolerància entre cultures, per exemple, al pati de la meva escola. Ens van donar permís per marxar de classe i veure l'acte, jo vaig decidir quedar-me. També recordo la incomprensió que em provocava veure els meus companys apedregar vidres de Mcdonald's o cremar banderes americanes sense tenir ni idea del que feien. Recordo que em vaig commoure el 12 de març del 2004, llegint un manifest en record de tota aquella gent que tan sols havia comès el crim de viatjar en tren i que alguns van riure i van dir que ja els estava bé, per espanyols. Hom ha de trobar el seu camí i és normal que s'equivoqui i pensi que Israel tan sols reprodueix l'holocaust amb les tornes canviades, és normal que cregui que els seus professors comunistes tenen raó quan al bell mig d'una classe afirmen que el President Bush és un assassí més despiatat que Osama Bin Laden. El que no és normal és que amb el temps ho continuï pensant i esdevingui Jose Luis Rodríguez Zapatero. És qüestió de maduresa, simplement. Hom ha de trobar el seu camí i es necessita un temps.

2 Comments:

Blogger Guillem Casas said...

Permet-me que et digui que t'entenc però que aquesta no és la manera de dir que un ha de construir el seu camí.

Es dedueix que el teu sender és el bó i no pas el dels demés. Es dedueix que com que TÚ creus que el que dius és l'unica via correcta tothom qui no arriba a on ets tú, està equivocat.

No se si es fruit d'una mala comprensió lectora o d'una mala expressió per part teva, però dir que el dia que estaves en la manifestació contra la guerra compartíes espai amb gent que s'alegrava de la caiguada del WTC... ho veig més que agosarat, insolent i prepotent. Jo hi era, i creu-me, no se si alguns d'allà se n'alegraven, però m'extranyaria molt. Entre altres coses perquè era una manifestació pacifista, i que jo sàpiga els pacifistes no desitgen mal de cap tipus a cap persona. Desitjar que passi el que va passar l'11-S i encara més alegrar-se'n com dius tú... seria francament preocupant si un sabia què anava a fer allà.

Tenim la gent que es saltaven classe aquell dia que els hi pelava de que fos la guerra o contra qui era, ells o elles només volíen saltar-se classe. Que em diguis que aquests pobres desgraciats poguessin desitjar la caiuda del WTC... mira... dels desgraciats sempre te'n pots esperar coses d'aquestes. Però la teva afirmaciuó m'ha sonat a massa general (tot i que no ho és del tot) però també el trobo un argument molt pobre.

Crec que tú creus en un sistema democràtic correcte i et recordo que si per laguna cosa existeix la democràcia és justament per a que cadascú escolleixi el camí més correcte segons la seva visió. Que tu creguis que el teu camí és el correcte i que tinguis una sèrie de persones, institucions i personalitats ilustres que et donen la raó... a mi no em serveix pas d'argument. Sempre he cregut en la tolerància com a valor fonamental per a les relacions intra-humanes i crec que en el teu texte n'hi ha una mancança extrema.

Pots defendre la teva manera de pensar, pots defendre els teus errors i criticar els dels altres però sempre amb un argument més vàlid que no pas el de dir que allò que dius tú és el correcte i que el que diuen els demés no ho és.

Recordo conversacions amb tú on amb temes tan "banals" com el Bruce deiem que qui pensava que el Bruce és quelcom ignorable estava equivocat. Deiem, en tó de broma, que ells estaven equivcats i prou. No, ells no estaven equivocats, ells havien escollit un camí diferent al teu i per molta broma que fessim ho haviem de respectar.

I dir que a Catalunya, amb 14 anys, és molt fàcil esdevenir carn de les esquerres... es com dir que si neixes a Àfrica és molt fàcil esdevenir car de la Fam i de la pobresa, a Madrid carn del sentiment espanyolista, al País Vasc nacionalista, a França creure's el melic del món, a Europa, majoritàriament cristians, i a gran part d'Orient Islamistes i amb creences tradicionals. Cadascú neix o neix i a cadascú li inculquen unes diees que més tard pot acabar-se creien o no.

NO ho se... però de la manera que escrius el teu text crec que el títol hauria de ser: Trobar EL camí en el sentit en que és el TEU camí. Fas servir el títol com a eina per a dir que el camí que havies escollit era l'erroni i jo et dic que hi ha molta gent que considera que aquest camí és el correcte i que el fet de que tu no ho creguis no et permet criticar-lo amb el mer argument de dir que el teu és el bó com ja he dit línies més amunt.

9/07/2006 5:27 p. m.  
Blogger Guillem Casas said...

Si m'he passat i el teu article només anava enfocat a dir que tots ens podem equivocar de camí quan som joves i que més tard rectifiquem ho accepto però hi havíen detalls del text que no m'han agradat. ;-)

9/07/2006 5:35 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home